Oh, Books! препоръчва: Змия и лилия

автор: Никос Казандзакис | изд. "Народна култура" | превод: Иван Генов

Снимка: © Oh, Books!

23 декември
Не можех да заспя. Някакъв кошмар – една мисъл – притискаше гърдите ми и имах нужда да изляза навън и да дишам малко въздух. Исках да тичам, да тичам, докато уморя тялото си и краката ми се разранят, и се изтощя, за да забравя. За да не виждам повече онези очи, в които има толкова невинност и толкова девственост, и толкова синьо щастие в дълбините им. В дълбините им, без да знаят това се крие и спи цял един свят, който ми се оплаква. И вървя в нощта по пустите улици, навън под дърветата и мисля. И виждам неща, които другите не виждат. Вървя и чувствам. Някакъв микроскоп стои пред очите на душата ми и отваря живота ми. С просто око другите не виждат тайните. Когато се навеждам над прозрачната вода, която ромоли и тече, и се доближавам, за да утоля жаждата си – микроскопът ми показва кълба червеи, безброй микроби и малки чудовища, които плуват, играят и се целуват, протягат пипалата си и дебнат. Когато се доближавам да помириша розата, виждам грозните и голи жилки по листата й и виждам хиляди живи същества да пълзят по тях и лепкави да се гонят. Върху устните на красивите жени виждам целувките да пълзят, да блудстват и да безобразничат. Различавам бръчките върху челата им, а в очите им тъжните убежища на нощните пориви и на непристойната любов. Когато се забравям от радост гледам как безпределната болка и угризението идат, помрачават и завладяват всичко. Зад очите Ти, о, Клетнице, виждам да пада и да се сгромолясва нощта на черни криле. И сред насладата, която сковава и възбужда телата ни, които знаят толкова наши таини – микроскопът, непоклатим пред очите на душата му, ми показва как се прегръщат два ужасни скелета и чувам скърцането на костите им, чувам дълбоко вътре в душата ми студенината и ужаса на гробa.

За българското издание
При мен попадна съвсем случайно, по време на кратък престой на морето, където приятел си купи книгата за 2 лева. Още помня как прочетох първата й страница на созополския плаж, не вярвайки, че толкова емоционално наситен текст може да съществува.

У дома се сдобих с дневника срещу 15 лева, макар по-късно нееднократно да го намирах и на по-ниски цени. Впечатление прави, че за разлика от останалите български издания на Казандзакис, тук името на Георги Куфов не фигурира като преводач, а като редактор.

"Змия и лилия" е четвъртата по ред книга, която запознава българския читател с творчеството на Никос Казандзакис. Поема в проза, която разтърсва из основи; впечатляващ дебют за двадесет и две годишния току-що завършил грък. 

0 коментара:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...