Асен Петров: Шрифтовете са едно от най-висшите средства за визуална комуникация

"Простотата е учебен предмет за напреднали" е мисълта, която се върти из главата ми, докато разглеждам страхотния подарък, който получих от моите приятели от U-lica.com. Не помня кой я е казал, нито по какъв случай, само знам, че идеално описва новия проект на дизайнера Асен Петров.

Под съвсем обикновеното име "12" той кръщава авторския си годишен календар за 2012-а. Прави серията лимитирана – 120 бройки, и излага върху страниците им 12 класически шрифта – от онези, които сме свикнали да виждаме, но със сигурност не и представени така елегантно.

снимки: © Oh, Books!
Невероятно красиво и вдъхновяващо, нали? А сега метни едно око и на представянето на проекта онлайн и ако ти харесва, побързай да запазиш своя календар. Преди това, разбира се, прочети интервюто, което авторът даде за блога онлайн.
 
Кажи ми как се появи идеята за проекта – стои ли зад него нещо конкретно или просто реши да си направиш 120 календара, които да продаваш онлайн?
Идеята да реализирам подобен проект е много стара. Още преди няколко години исках да направя симпъл тайпфейс календар, който да е с подбрани шрифтове и без екзотични тайп орнаментики и заигравки. В началото не смятах да го продавам, по-скоро мислех да го създам единствено за себе си и за няколко добри приятели, на които да го подаря. Както често се случва, идеята беше на лице, но оставаше реализацията...

Тази година бе последният ми шанс да работя върху календара поради няколко причини. Първо, идва 2012-а, която съкратено се отбелязва само с 12, а годината има 12 месеца и всеки от тях ще е представен с персонален фонт така, че да покажа 12 класически шрифта. В последствие ми хрумна да направя лимитирана серия от 120 календара, всеки с уникален номер. И след финалната калкулация, цената приятно стигна до 12 EUR. На практика целият проект се въртеше около числото 12. Промото дори съвпадна с първия рожден ден на дъщеря ми, която е родена през декември (12-ия) месец.

Как се спря точно на тези 12 шрифта? 
Фонтовете в календара не са избрани на случаен принцип. Ползвал съм начертания, които са се запазили с времето без да претърпят значителни промени, шрифтове, които са станали класика. Пренебрегнал съм скрипт фонтовете, наблегнал съм повече на санс, серифни и слабсерифни начертания – такива, които обичам да ползвам, когато работя. Повечто от тях са безплатни и ги има на всеки компютър.

Какво ти се иска да предадеш като идея чрез календарите?
За мен шрифтовете са едно от най-висшите средства за визуална комуникация. Чрез тях ние говорим и предаваме съобщенията, които желаем, те са нашият графичен език, посредством който можем да изразяваме чувства, мисли, емоции... Но в страна, в която, докато се разхождаш, няма как да не се сблъскаш с шрифтове като Дерби или Комик санс, е наложително нивото на естетическата и визуална култура да бъде завишено. Toва е отговорност, която всеки уважаващ себе си графичен дизайнер трябва да споделя, една постоянна борба с грозотата, която ни заобикаля. Именно такава е и целта на календара. И ако има поне един, който, след като го е видял, си е казал: "Този шрифт е изключителен, ще го ползвам в следващия си проект", означава, че сме на прав път. 

А имаш ли представа къде отиват продадените бройки? Някакъв feedback от купувачите получаваш ли?
Календарите отидоха и на петте континента… А фийдбекът, който получвам за тях, е само положителен, което е най-зареждащото и вдъхновяващо нещо, което можеш да чуеш за работата си. 

Прави впечатление, че 5 октомври е белязан с една малка отхапана ябълка. Имайки предвид и началната страница на сайта ти, Стив Джобс какво място заема в работата ти?
Видяли сте датата, с която правя трибют към Стив Джобс. Какво място заема в живота ми? Само ще споделя, че първият ми компютър въобще беше Apple. А това беше преди повече от двайсет години. 

Да пропуснах нещо важно? Похвали се сам! 
Мога да се похваля с работата на моя живот, малката ми дъщеря, която стана на годинка, и съпругата ми, които обожавам. :))

0 коментара:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...